Välkommen till Imagine - Jämtland


Nu finns prel Spelordning för Regionfinalen:

 

Juvenile

 

Matilda Landgren

 

The Blue Valentines

 

Elin Andersson

 

Early Groove

 

Matilda Sundberg

 

Linneah 

 

P A U S

 

Madiliene

 

Klara Grönlund

 

Dans la lune

 

Moa Persson

 

2YOUNG

 

Gästartist: Trio on hold


Klicka vidare på "Tider, soundcehck & info" för att hitta era soundchecktider!

Storsjöteaterns scen är utrustad med PA & scenljus, monitoranläggning, mickar & mickstativ samt backline enligt lista nedan (men detaljer kan komma att ändras och uppdateras under februari!).

Ni kommer också möta ett crew, som är där för att hjälpa er att göra ert framträdande så bra som det kan bli. Våra tekniker är kunniga och rutinerade, så lyssna på deras råd. Flera av dem är musiker och har varit med i Musik Direkt tidigare år, tävlingen har ju arrangerats sedan 1986.

Backline

Gitarrförstärkare:

 -Dirty / Soldano SLO 100W topp + Marshall 1960AX 4x12"

-Jet City / Soldano SLO 50W topp + Marshall 1960AX 4x12"

-Dirty Deluxe Reverb

-Dirty Twin Reverb.

 

Basförstärkare:

- 1 st Ampeg SVT450 + SVT 8x10"

 

Trumset:

Tama Starclssic BD 22", SD 14" TT1 10", TT2  12", FT 16"

Iron Cobra dubbelpedal

Flygel

Yamaha CLP-465 GP

Som musiker behöver du ta med dig ditt handinstrument med alla tillbehör;
sladdar
pedaler
trumstockar
plektrum
stämmare
...osv
 
OBS!!! Vi har enbart en flygel och inget keyboard som ger något annat ljud än just piano.
Vill du ha andra sound måste du ta med ett eget!!!

 
Om ni har speciella önskemål om ljus eller ljud så tala med respektive tekniker INNAN ert soundcheck så att teknikerna får en chans att prova det ni föreslår. Kontaktperson för tekniska frågor är:
 
Johan Törnqvist 
Telefon: 063-142845
SMS: 070-3442789
 
 
  
 
Information om tävlingens regler och juryns kriterier hittar ni här på hemsidan.
 
Juryn utgår från de kriterier som ni kan hitta på länken ovan.
 
Se till att vara väl förberedda för ert framträdande. Det är en god idé att ta tid på ert framträdande när ni övar, så ni vet att ni inte kommer att dra över tiden (max 10 minuter). Spelar ni för länge så blir det poängavdrag, 2 poäng för varje påbörjad minut, 1 poäng om det är under en minuts överdrag. Uppträdandet klockas från det att;
ni får klartecken från teknikerna och konfrenciern går av scenen - tills att hen kommer fram på scenen igen och gör en ev intervju.
 
Vår jury brukar bestå av 6 medlemmar, inklusive juryordföranden Katarina Bergner Åhlén som leder arbetet. I 2018 års jury vet vi att Tobbe Persson (P-Danjelsa), Anna Ulin, Urban Hedin, Jesper Lindgren och Lena Byström medverkar.
 
 
 
                                      
Från varje deltävling utser juryn 1-4 acter som går vidare till Regionfinal. Dessutom kan juryn utse 1-3 jokrar som har chans att få en plats i finalen.
 
I Regionfinalen delar vi ut flera priser:
 

Estrad Norr-priset:

1a pris – att som representant för Jämtlands län delta vid Imagine Festivals Uddevalla 10 - 12/5.

 

Sensus Inspelningspris innebär en dag i studion på Frösön med tekniker inkluderad

 

Musikantenpriset är ett presentkort, värt 3000 kr, på musikaffären Musikanten i Östersund och det är Musikanten som sponsrar med detta pris!

 

Jazzpriset är tillbaka i ny form! Det innebär en spelning på Jazzköket i Östersund, någongång innan sommaren. Jazzpriset är ett samarbete mellan Jazzköket och Estrad Norr.

 

 

 

Estrad Norr
831 83 Östersund
Tel: 063-147260
www.estradnorr.se
 
Mia Kempff - Projektledare
tel 0706-671008
 
Johan Törnqvist - Tekniskt ansvarig & ansvarig Sensus
Telefon: 063-142845
SMS: 070-3442789
 
Anton Lindström - Ljudtekniker
anton(a)alindstrom.com
Vi samarbetar med Sensus studieförbund.
TRIO ON HOLD, Länsfinalvinnare 2017
 
 
FANTASY, Länsfinalvinnare 2016
Winner 2016
 
Funky Business, Länsfinalvinnare 2015
Winner 2015
 
 
 
 
In Circles, Länsfinal och Riksfestivalvinnare 2014, vinnare av Imagine Festivals 2015
 
 
Daniel Eliasson, Länsfinal och riksfestivalvinnare 2013
 
Quotes, Länsfinalvinnare 2012
 
Patriark, Länsfinalvinnare och Riksfestivalvinnare 2011
 
 
 
Frida Norberg, Länsfinalvinnare 2010
 
 
 
Await the End, Länsfinalvinnare 2009
 
 
 
Johan Nilsson, Länsfinalvinnare 2008
 
Foto Christer Lindberg
 
 
 
 
Beyond Jonny´s, vinnare 2007.
 
Foto Mia Kempff

VÄLKOMNA till infosamling och soundcheck, som är ett slags genrep där vi kollar att ljud och ljus fungerar bra med varje enskilt framträdande! Er soundchecktid är max 15 minuter, så förbered dig väl. Maxtiden FÖR SPELNINGEN PÅ KVÄLLEN är fortfarande 10 minuter! Mer info längre ned på sidan.

TIDER FÖR SAMLING OCH SOUNDCHECK, ingång från baksidan av Storsjöteatern:

Kl. 13,15 bör Trio on hold & 2YOUNG vara på plats för infosamling kl. 13.30.

Kl 14.00 bör Klara Grönlund, Dans la lune & Moa Persson vara på plats för infosamling kl. 14.15

Kl. 15.15 bör Madiliene, Linneah Olofsson, Matilda Sundberg och Early Groove vara på plats för infosamling kl. 15.30

Kl 16.15 bör Elin Andersson, The Blue Valentines, Matilda Landgren och Juvenile vara på plats för infosamling kl. 16.30.

 

Kom till Storsjöteatern senast 15 minuter innan infosamlingen. Vi bjuder på fika i vårt Greenroom från klockan 15:00. Fikat är också öppet på kvällen med TV-länk till scenen så att ni kan se de andras framträdande. 

Under soundcheck är salongen stängd för alla utom arbetande personal. Vi ber också följeslagare till yngre deltagare att stanna backstage (bakom scenen)  under själva soundcheck. 

TIDER FÖR SAMLING OCH SOUNDCHECK, ingång från baksidan av Storsjöteatern:

Läs tävlingens regler och juryns kriterier, de finns här på hemsidan. VI ÄR NOGA MED TIDEN och juryn klockar ert framträdande. Den som drar över tiden får poängavdrag, 2 poäng för varje påbörjad minut, 1 poäng om det är under en minuts överdrag. Vi klockar från det att konfrenciern går av scenen, fram till att hen kommer upp på scenen igen och påbörjar ev intervju. 

Vi har en gästlista för alla deltagare - varje deltagare får skriva upp 4 gäster som går in gratis i salongen. Meddela gärna namnen i förväg via mejl eller sms till projektledare Mia. 

Ensamma artister som är under 15 år får ta med sig en förälder/syskon till teatern som hjälp och stöd. VÄLKOMNA! 


Soundcheck – ett sista tillfälle att repa eller?

När man har en spelning så har man oftast en soundcheck innan, eller åtminstone en ”linecheck”. Vad är den till för? Är det att man ska ha ett tillfälle att köra genom låtar man är osäker på, eller är det för att se till att man kan genomföra sin spelning med de bästa tänkbara förutsättningarna?

Allt för många gånger har vi upplevt att soundcheck tar onödigt lång tid, att det inte händer något konkret på scenen, då ljudtekniker ofta förutsätter att band vet vad de ska göra på scen, och att de vet helt hundra hur de vill ha sin lyssning, och att efter en halvtimmes soundcheck så tror tekniker att bandet är nöjda för de har fått generöst med tid på scen för att stämma av sina önskemål. Men då är det inte helt ovanligt att bandet i logen sitter o säger ”jag hörde f-n ingenting”, vilket är helt orimligt.

En soundcheck är till för att man ska se till att man hör sig själv och de andra musikerna. Repar gör man i replokalen.

 

Utsatt soundchecktid: Man blir oftast tilldelad en soundcheck tid innan man kommer till spelningen. Då bör man vara där en god stund innan och har sett till så att allt funkar och är iordningställt. Stämt instrument, kollat sladdar, sett till att man har fräscha batterier, kollat ut vart man ska stå på scenen och satt ihop trummor etc. men man får vara beredd på att det inte börjar i exakt utsatt tid, saker brukar strula o så. Men att man är där själv och är beredd.

 

Under soundcheck: Var inte blyg, för en dialog med ljudteknikern om hur ni vill ha det, han/hon är där endast för din skull! Även om ibland det känns som att bandet är där för att serva ljudteknikern.

 

Ordna inställningar: Man bör ha en klar bild i huvudet hur man vill ha gitarrförstärkaren inställd om det är en gemensam backline, eller om man har sin egen med sig att man snabbt kan se till att den låter som man vill. Och när man har kollat av sitt gitarrljud och är nöjd inte står och småspelar. Det sinkar bara och alla blir less. Då väntar man på att teknikern ber en att spela så att han kan se till att utljud och scenljud låter så bra som det går.

 

Egen lyssning: På lite större ställen så har man ofta möjlighet att ha en egen medhörning. Där man kan ställa sin lyssning individuellt. Men på lite mindre ställen och med mindre riggar kanske man får dela lyssning med en spelkamrat. Och under soundcheck ska man se till att man har en bra ljudbild i sin egen lyssning. Då ska man tex. Som gitarrist ha riktat gitarrförstärkaren så att den spelar för öronen och inte för knäna. Och för dem andra. Att man ser till att man hör sin gitarr bra redan från förstärkaren med den volymstyrka som stället tillåter.

 

Mer v/s mindre: Många gånger då musiker bara ber om mer och mer av allt i monitorerna så blir det oftast pannkaka av allt, man står med sina ”gula proppar” och tycker allt låter luddigt och svagt. Då är första tipset att skaffa sig ett par bra öronproppar som dämpar linjärt över frekvenserna och inte som dem gula som mest dämpar diskant och låter dovt.

Antingen gjuter man ett par, som är absolut bäst, eller så köper man ett par på musikaffären som är gjorda för musik, eller så har apoteket billiga bra proppar som inte dödar diskant och ljudvolym så att man måste ha vansinnigt starkt på scen. Har man då ett par sådana proppar som är anpassad för musik och inte verkstad så har man först bra möjlighet att få en bra lyssning. Och sen kan man tänka på att hellre sänka saker i monitorn än att höja allt, ju mindre man har i monitorn, ju tydligare hör man.

 

 

Efter soundcheck: skriv av alla inställningar på förstärkare och pedaler och dyl. så att när det ska riggas om till erat gig att man ställer in precis så man hade på soundcheck, snabbt kollar av så att allt låter som det ska och sedan håller sig tyst. Man förlorar väldigt mycket effekt om alla står och småspelar och sen sätter det igång. Om alla håller sig tysta, går av scenen i ca 5 min. med tyst från scenen och sen kommer upp och bara kör hundra på en gång så för åskådaren ett mycket bättre intryck av spelningen. Allt känns proffsigare.

så ska man försöka att ”städa av” sin utrustning så snabbt som möjligt. Så att nästa band (om det finns något) kan få ställa i ordning sin utrustning för sitt soundcheck.

 

Efter spelning: så ska man försöka att ”städa av” sin utrustning så snabbt som möjligt. Så att nästa band (om det finns något) kan få ställa i ordning sin utrustning för sitt gig.

Ska man lämna kvar utrustning över natten så bör man kolla med personalen att det är okej, och vilken tid man kan hämta på nästa dag, så att det är någon som jobbar och kan öppna.

 

 

Personer/roller:

 

Ljudtekniker (FOH) –  Sköter utljudet vid mixerbordet.

Ljustekniker –  Sköter scenljuset, oftast från mixplats.

Monitortekniker – vid större konserter så finns ofta det en dedikerad monitortekniker och mixer på scenen som ställer in scenljudet i monitorerna. Vid mindre arrangemang är det oftast FOH-tekniker som sköter om både utljudet och scenljudet.

Roddare, stagehand, scencrew, mikman – Hjälper till att bära och se till att allt funkar på scenen.

Arrangör –  Den som har det totala ansvaret för arrangemanget.

Scenchef –  Har övergripande ansvar för scenen.

Konferencier – Den person som från scenen presenterar arrangemanget 

 

 

Ordlista:

 

Soundcheck - Där man kollar så att allt låter som det ska, på scen och från scen till publik

Linecheck – Lite snabbare variant av en soundcheck, ofta på festivaler, innan gig bara, oftast endast      scenljud

Backline – Förstärkare, trummor och micar etc.

Handinstrument – Gitarrer, basar, keybords & cymbaler etc.

Medhörning (monitor) – Små vinklade högtalare som man har sin egen lyssning i.

Linebox – En liten dosa som man ofta kopplar in bas, syntar och akustiska instrument i.

F.O.H. (front of house) – Mixplats, FOH  R. = höger sett från mixplats

Stage R/L – Stage R = höger sett från scenen. Oftast tvärtemot FOH

Wedge – Annat ord för medhörningshögtalare, eftersom oftast är medhörningarna vinklade.

XLR-kabel – Mickabel, tre-polig.

Tele-kabel – ”Gitarrsladd”

Rca – Vanliga stereosladdar, ofta röd/svart el. röd/vit. Röd markerar oftast R

F – Right = Höger

L – Left = Vänster

O/H – Over head = överhängsmickar för tex. Trummor.

Minitele - ”Hörlurs-sladd”

Loge – Artistens ”kryp in” innan och efter gig där man kan förvara sina instrument och kläder under Get in – När man förväntas att dyka upp för att få information.

Load in – När man ska lasta in utrustningen, ev. med hjälp.

Gage – Ersättning för spelningen. SKA vara förhandlad om innan!

Gig – Spelning.

System – Medhörningssystem. Hur många separata lyssningar man kan få.

Strap – Gitarrband så att gitarren kan hänga över axeln.

Gaffa – Bred kraftig tejp, används till allt. Ett måste på varje scen.

Backdrop – Tygskynke som hängs i scenens bakkant, ofta med bandets namn eller logotyp på.

Backstage – Område bakom scenen där endast personal och artister har tillträde.

Trumpodie – En liten upphöjd scen på scenen dedikerad för trummor.

Decibel – Förkortas oftast db och är den enhet som används för ljudstyrka.

Ekvivalent värde i db – Används för att ge ett medelvärde på ljudstyrkan under en konsert. 

Merchandise – T.ex. T-shirts, CD, badges som säljs av artisten.

Dimmer – Apparat som styr ljusstyrka och styrs via ljusbordet

Olika ljuskällor – Led, Par 64, Blinders


Arrangeras av ESTRAD NORR

Jämtland                                                                                                                I Jämtlands län är det ESTRAD NORR som arrangerar Musik Direkt i samarbete med studieförbundet Sensus. ESTRAD NORR producerar och stödjer scenkonst för turné i hela länet.

Kontakta oss


Mia Kempff

Box 377
831 35 Östersund

070-6671008

miakempff(a)hotmail.com

Årets tävlande

Här listar vi alla som hitills blivit godkända för att tävla i årets tävling.

Inga akter har ännu godkänts i det här länet.

Nyheter från Jämtland